Circulair bezig zijn

Circulair bouwen. Circulair ondernemen. Kun je het zo noemen wat Tralaluna doet?

Je kunt de hele circulaire gedachte samenvatten als ‘zo lang mogelijk doen met wat je al hebt’ en ‘niets verloren laten gaan’. Circulariteit gaat ervan uit dat producten van nu de grondstoffen zijn voor later: na gebruik kunnen producten gedemonteerd worden en de materialen opnieuw worden gebruikt. Circulariteit gaat dus uit van een wereld zonder afval. Een gesloten kringloop. Het staat tegenover de huidige benadering waarbij we steeds nieuwe producten aanschaffen, gebruiken en weggooien.

Sec genomen zijn we niet geheel circulair aan het bouwen. Niet alles wat wij gebruiken wordt opnieuw gebruikt en geheel afval loos zijn we ook niet. Wel doen en laten we zoveel mogelijk om ‘goed te doen’ een bijdrage te leveren. In zoverre zijn we een ‘circulaire onderneming’ gezien:

  • We hergebruiken spullen die elders zouden worden weg gegooid
  • We zien niet snel iets als afval. Ook eigen restmateriaal wordt zoveel mogelijk hergebruik: zaagstukken belanden bijvoorbeeld in een tafeltje, worden opgestookt en zaagsel wordt gebruikt bij de off-grid toiletten.
  • We zijn bereid er tijd voor uit te trekken en inspanning te leveren. Het klinkt soms makkelijk en voordelig, ‘oude’ spullen gebruiken. Niet zelden kost het veel tijd en inspanning. Bijvoorbeeld de kalverrooster. Liggend op een bult, ziet niemand er heil in. Eenmaal bewerkt tot een hardhouten vlonder wil iedereen het hebben.
  • We repareren veel, vervangen alleen als het echt niet anders kan. Dit geldt ook voor machines.
  • We kopen bewust

Geen creatie zonder hergebruik

Of het nu onder de vlag circulair, duurzaam of … valt, het maakt ons niet per se uit. Wij vatten e.a. onder de (bredere) noemer ‘beter bezig zijn’. Waar ook onder valt het  ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’.

Hergebruik, ja omdat …

  • we graag een alternatief voorleven voor de wegwerp- en vervangcultuur
  • spullen met een verhaal de Casita on Wheels nog boeiender maken
  • er door deze aanpak waardevolle contacten ontstaan
  • het speuren naar spullen en upcyclen ervan een leuke bezigheid is

Het gebruiken van tweedehands(bouw)materialen is doorgaans een leuke bezigheid. Het is verrassend wat je vind en hoe het je plaatje gaat kleuren. Is het verhaal achter de spullen bekend, dan krijgt het vaak nog meer waarde. Doordat we veel hergebruikte spullen gebruiken, komen er veel bijzondere verhalen en contacten op ons pad.

 

Hergebruik, de keerzijde

Hergebruiken is ook spannend, soms lastig en veelal arbeidsintensief. De kunst is om voldoende binnen te halen, maar ook weer niet teveel. Het overzichtelijk houden (weten wat je hebt) en dat het ook nog aantrekkelijk is om door je eigen verzameling te neuzen. Het kan ook tegenvallen. Dan blijkt gaandeweg, nadat tijd gestoken is in het ophalen, kaal krabben dat kozijnen toch kwalitatief niet voldoende zijn.

Her te gebruiken materialen verzamelen

De grap is dat je soms pas weet wat je zocht totdat je het vindt. Een vastomlijnd lijstje hebben we vaak ook niet. Soms ligt het voor de hand dat we iets kunnen gebruiken, zoals een raamkozijn. Soms had je het van tevoren niet kunnen bedenken, zoals … bijvoorbeeld een aardappelrek wat een houthok wordt.

Serendepity – Nooit gezocht, Wel gevonden

Bewust inkopen

En kopen we iets, dan kiezen we bewust en weloverwogen. Voor het inkopen van (bouw)materialen gaat ook veel speurwerk vooraf. Bij de keuzes maken we een afweging van de checkpunten: lokaal; ‘duurzaamheid’; kwaliteit/prijs; looks en overige redenen.

En tja, hoe beoordeel je dan ‘duurzaam’. Niet zo simpel. We doen ons best goed geïnformeerd te raken, een voortdurende bezigheid. We halen graag kennis bij anderen en zijn we wat wijzer, dan delen we die ook graag weer. Zo leren we dat een lokale houtzagerij hier, die zijn hout echt lokaal haalt, geen FSC keurmerk heeft omdat hij daar eenvoudigweg niet voor wil betalen. En dat een Staatsbosbeheer er voor kiest om de Drentse bomen naar het buitenland te vervoeren, omdat ze daar goedkoper kunnen worden verwerkt, om vervolgens weer hierheen te vervoeren en ze als puur Drents lokaal hout worden vermarkt?

Kritisch Kijken en dan (pas) Kopen

Goed Inkopen: (ver)koop met Impact

Platform Goed Inkopen is een initiatief van Impact Noord. Het doel is drieledig: impact-inkoop makkelijker maken door een verzameld aanbod, impactondernemers in de spotlights zetten en meer positieve impact op mens of milieu.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

We bieden graag een plek aan mensen die even niet in het reguliere aan het werk kunnen zijn en/of zich aan het oriënteren zijn op ander werk. Ook steunen we graag (lokale) ondernemers of projecten die een groter doel hebben dan geld verdienen. Zo kiezen we er dit jaar voor om koffie in te kopen bij Drents Bakkie.

Drents Bakkie is een sociale èn circulaire koffiebranderij. Er zijn werkplekken  “Voor mensen die via andere wegen hun kwaliteiten leren ontdekken.” Drents Bakkie maakt tevens circulaire impact door samen met partners met name in te zetten op 3 niveaus van circulariteit, namelijk:

Reduce – Minder grondstoffen gebruiken en zo afval verminderen.

Re-use – Hergebruik van materialen/producten in hun oorspronkelijke vorm.

Recycle – (Afval)materialen hergebruiken om weer iets nieuws van te maken.

@tralaluna volgen?

Volg onze social media kanalen en/of schrijf je in voor de nieuwsbrief. Dan blijf je op de hoogte als er nieuwe creaties en plekjes zijn en kun je mee reizen met onze avonturen.